( http://www.vozdvizhenie.paskha.ru/Bogosluzhenie/UtrenJa/?job=print )

На утрени

На Бог Господь: тропарь праздника, трижды.По 1-м стихословии седален, глас 6:

Токмо водрузися Древо, Христе, Креста Твоего, / основания поколебашася смерти, Господи: / Егоже бо пожре желанием ад, отпусти трепетом; / явил еси нам спасение Твое, Святый, / и славословим Тя, Сыне Божий, помилуй нас.

Только лишь было водружено / древо Креста Твоего, Христе, / – и поколебались основания смерти, Господи: / ибо Того, Кого алчно поглотил ад, / он отпустил с трепетом. / Ты показал нам спасение Твое, Святой, / и мы славословим Тебя: / "Сын Божий, помилуй нас!"

Слава, и ныне, глас 1. Подобен: Камени запечатану:

Креста Твоего Древу покланяемся, Человеколюбче, / яко на нем пригвоздился еси, Животе всех. / Рай отверзл еси, Спасе, верою пришедшему Ти разбойнику, / и сладости сподобися, исповедаяся Тебе: / помяни мя, Господи. / Приими, якоже онаго, и нас, зовущих: / согрешихом вси, благоутробием Твоим не презри нас.

Древу Креста Твоего поклоняемся, Человеколюбец, / ибо на нем Ты пригвожден был, жизнь всех; / Ты рай отворил, Спаситель, / с верою приступившему к Тебе разбойнику, / и он наслаждения удостоился, исповедуя Тебя: / "Помяни меня, Господи!". / Прими, как его, и нас, восклицающих: / "Согрешили мы все, / по милосердию Твоему не презри нас!"

По 2 стихословии седален, глас 6:

Днесь пророческое исполнися слово: / се бо покланяемся на место, / идеже стояша ноги Твоя, Господи. / И, Древо спасения приемше, / греховных страстей свободу получихом / молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.

В сей день исполнилось пророческое слово: / ибо вот, мы поклоняемся месту, / где стояли ноги Твои, Господи; / и от Древа спасения вкусив, / свободу от страстей греховных получили / по молитвам Богородицы, единый Человеколюбец.

Слава, и ныне, глас 8.
Подобен: Повеленное тайно:

Проображаше таинственно древле Иисус Навин Креста образ, / егда руце простре крестовидно, Спасе мой, / и ста солнце, дондеже враги низложи, противостоящия Тебе, Богу; / ныне бо зайде, на Кресте Тя зря, / и, державу смертную разрушив, / весь мир совоздвигл еси.

В древние времена Иисус Навин / таинственно прообразовал Креста образ, / когда простер он руки крестовидно, / и остановилось солнце, / доколе он не истребил врагов, / сопротивлявшихся Тебе, Богу. / Ныне же оно померкло, / видя на Кресте, Тебя Спаситель мой, / разрушающего власть смерти / и ад разоряющего.

Таже полиелей. Величание поется в алтаре пред престолом.

Величание

Величаем Тя, / Живодавче Христе, / и чтим Крест Твой святый, / имже нас спасл еси / от работы вражия.

Величаем Тебя, / Податель жизни Христе, / и чтим Крест Твой святой, / которым Ты спас нас / от рабства врагу.

Псалом избранный

Суди Господи обидящия мя, побори борющия мя. / Приими оружие и щит, и востани в помощь мою. / Знаменася на нас свет лица Твоего Господи. / Яко оружием благоволения венчал еси нас. / Дал еси знамение боящимся Тебе, еже убежати от лица лука. / Познати на земли путь Твой, во всех языцех спасение Твое. / Видеша вси концы земли спасение Бога нашего. / Поклонимся на место, идеже стоясте нозе Его. / Тогда возрадуются вся древа дубравная. / Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли. / Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу Его, яко свято есть. / Благослови ны Боже, Боже наш, благослови ны Боже. / Спаси люди Твоя, и благослови достояние Твое. / И упаси я, и возми я, до века.

Суди, Господи, обидчиков моих, сразись с воюющими со мной. / Возьмись за оружие и щит и восстань на помощь мне! / Отметил нас свет лица Твоего, Господи! / Как оружием благоволения Ты оградил нас. / Дал Ты боящимся Тебя знамение, чтобы убежать от лица лука. / Чтобы познали на земле путь Твой, во всех племенах – спасение Твоё. / Увидели все концы земли спасение Бога нашего. / Поклонимся месту, где стояли ноги Его. / Тогда возликуют все деревья дубравные. / Бог же, Царь наш прежде века, соделал спасение посреди земли. / Возносите Господа, Бога нашего, и поклоняйтесь подножию ног Его, ибо свято оно. / Благослови нас, Боже, Боже наш. Да благословит нас Бог. / Спаси народ Твой и благослови наследие Твоё. / И паси и вознеси их до века.

Слава, и ныне: Аллилуия (3).

По полиелеи седален, глас тойже. Подобен: Повеленное тайно:

В раи мя прежде древо обнажи, / о вкушении враг принося умерщвление, / Креста же Древо, живота одеяние человеком нося, / водрузися на земли, и мир весь исполнися всякия радости. / Егоже зряще возвышаема, / Богу верою, людие, согласно возопиим: / исполнь славы дом Твой.

В раю меня некогда обнажило дерево, / вкушением от которого враг приносит умерщвление; / но древо Креста, одежду жизни людям приносящее, / водружено было на земле, / и весь мiр наполнился всякой радостью. / Видя его возносимым, люди, / Богу с верою согласно воззовем: / "Полон славы дом Твой!"

Слава, и ныне, тойже:

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.

Прокимен, глас 4:

Видеша вси концы земли / спасение Бога нашего.

Стих: Воспойте Господеви песнь нову, яко дивна сотвори Господь.

Таже, Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его:

Увидели все концы земли / спасение Бога нашего.

Стих: Воспойте Господу песнь новую, ибо дивное сотворил Господь.  

Евангелие от Луки, зачало 42:

Рече Господь: Отче, прослави имя Твое. Прииде же глас с небесе: и прославих, и паки прославлю.

Народ же стояй и слышав, глаголаху: гром бысть. Инии глаголаху: Ангел глагола Ему.

Отвеща Иисус и рече: не Мене ради глас сей бысть, но народа ради:

Ныне суд есть миру сему: ныне князь мира сего изгнан будет вон:

И аще Аз вознесен буду от земли, вся привлеку к Себе.

Сие же глаголаше, назнаменуя, коею смертию хотяше умрети.

Отвеща ему народ: мы слышахом от закона, яко Христос пребывает во веки: како Ты глаголеши: вознестися подобает Сыну Человеческому? Кто есть Сей Сын Человеческий?

Рече же им Иисус: еще мало время свет в вас есть: ходите, дондеже свет имате, да тма вас не имет: и ходяй во тме не весть, камо идет:

Дондеже свет имате, веруйте во свет, да сынове света будете. Сия глагола Иисус, и отшед скрыся от них.

Рече Господь: Отче! прославь имя Твое. Тогда пришел с неба глас: и прославил, и еще прославлю.

Народ, стоявший и слышавший то, говорил: это гром. А другие говорили: Ангел говорил ему.

Иисус на это сказал: не для Меня был глас сей, но для народа;

Ныне суд миру сему; ныне князь мира сего изгнан будет вон;

И когда Я вознесен буду от земли, всех привлеку к Себе.

Сие говорил Он, давая разуметь, какою смертью Он умрет.

Народ отвечал Ему: мы слышали из закона, что Христос прибывает вовек; как же Ты говоришь, что должно вознесену быть Сыну Человеческому? кто Этот Сын Человеческий?

Тогда Иисус сказал им: еще на малое время свет есть с вами; ходите, пока есть свет, чтобы не объяла вас тьма, а ходящий во тьме не знает, куда идет;

Доколе свет с вами, веруйте в свет, да будете сынами света. Сказав это, Иисус отошел и скрылся от них.

Таже: Воскресение Христово: Псалом 50-й.

По 50-м псалме:

Слава: Молитвами апостолов:

И ныне: Молитвами Богородицы:

Стихира, глас 6:

Кресте Христов, христиан упование, / заблуждших наставниче, / обуреваемых пристанище, / в бранех победа, / вселенныя утверждение, / недужных врачу, / мертвых воскресение, / помилуй нас.

Крест Христов, надежда христиан, / путеводитель заблуждающихся, / пристань носимых бурей, / победа в битвах, вселенной безопасность, / болящих врач, / мертвых воскресение, / помилуй нас.

Канон Креста, егоже краегранесие: Кресту, надеявся, пение отрыгаю. Творение кир Космы. Ирмосы по дважды, тропари же на 12, глас 8.

Песнь 1

Ирмос: Крест начертав, Моисей / впрямо жезлом Чермное пресече, / Израилю пешеходящу; / тоже обратно фараоновым колесницам, / ударив, совокупи, / вопреки написав непобедимое оружие. / Тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Ирмос: Крест начертывая, Моисей / прямо рассек Красное море жезлом / для идущего пешком Израиля, / и то же море ударом поперек / обратно для Фараоновых колесниц соединил, / изобразив тем непобедимое оружие; / потому воспоем Христу Богу нашему: / ибо Он прославился.

Образ древле Моисей пречистыя Страсти в себе самом прообрази, / священных среде стоя: / Крест же вообразив, / простертыми победу дланьми воздвиже, / державу погубив Амалика всегубителя. / Тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Образ пречистого страдания Моисей / в древности в себе самом явил, / стоя между освященных: / вид Креста приняв, он распростертыми руками / воздвиг знамение победы, / уничтожив силу Амалика всегубителя; / потому воспоем Христу Богу нашему, / ибо Он прославился.

Возложи Моисей на столпе врачевство, / тлетвориваго избавление и ядовитаго угрызения, / и древу образом Креста / по земли пресмыкающагося змия привяза, / лукавный в сем обличив вред. / Тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Возложил Моисей на столпе лекарство, / избавлявшее от губительного и ядовитого уязвления, / и поперек к дереву, образу Креста, / по земле пресмыкающегося змия привязал, / восторжествовав чрез то над бедствием; / потому воспоем Христу Богу нашему, / ибо Он прославился.

Показа небо Креста победу благочестия держателю и царю богомудру, / врагов в немже злосердных низложися свирепство, / лесть же превратися, / и вера распростреся земным концем Божественная. / Тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Небо показало благочестивому властителю / и царю богомудрому / победное знамение Креста, / которым низвержена злобных врагов надменность, / обман же разрушен и вера божественная / распространилась по всем концам земли; / потому воспоем Христу Богу нашему, / ибо Он прославился.

Катавасия, оба лика вкупе: Крест начертав:

Песнь 3

Ирмос: Жезл во образ тайны приемлется, / прозябением бо предразсуждает священника; / неплодящей же прежде Церкви, / ныне процвете Древо Креста, / в державу и утверждение.

Ирмос: Жезл берется как образ таинства: / ибо произрастанием он указывает священника; / а для Церкви, прежде безплодной, ныне расцвело / древо Креста к её силе и утверждению.

Яко испусти, ударяемь, воду краесекомый / непокоривым людем и жестосердым, /Богозванныя проявляше Церкве таинство, / еяже Крест держава и утверждение.

Когда утес от удара воду источил / народу непокорному и жестокосердному, / он явил Богозванной Церкви таинство, / для которой Крест – сила и утверждение.

Ребром пречистым, копием прободенным, / вода с Кровию истече, / обновляющая Завет и омывательная греха: / верных бо Крест похвала и царей держава и утверждение.

Когда пречистые ребра / пронзены были копьем, / то вода с кровью истекли, / обновляющие завет и очищающие от греха; / ибо Крест – верных хвала / и царей сила и утверждение.

Седален, глас 4. Подобен: Скоро предвари:

В тебе, треблаженне и жизнодавче Кресте, / людие учреждающеся, спразднуют с невещественными лики, / чини архиерейстии благоговейно воспевают, / множества же монашествующих и постников покланяются, / Христа же распеншагося вси славим.

В честь тебя, трижды блаженный / податель жизни, Крест, / люди пиршественно празднуют / вместе с невещественными хорами; / сонмы архиереев тебя благоговейно воспевают, / множество же монашествующих и постников поклоняется, / и Христа распятого все мы славим.

Слава, и ныне, тойже

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи, / смотрения Твоего таинство, / разумех дела Твоя / и прославих Твое Божество.

Ирмос: Услышал я, Господи, / о таинстве Твоего промысла, / уразумел дела Твои, / и прославил Твое Божество.

Горькородныя преложи древом Моисей / источники в пустыни древле, / Крестом ко благочестию языков / проявляя преложение.

В древности Моисей деревом изменил / горькие по природе источники в пустыне, / предвещая обращение Крестом / язычников к благочестию.

Глубине внедривый секущую / издаде Иордан древу, / Крестом и крещением / сечение лести знаменуя.

Иордан, сокрыв во глубине секиру, / с помощью дерева возвратил её, / знаменуя пресечение заблуждения / Крестом и крещением.

Священно ополчаются / четверочастнии людие, предходяще / образом свидетельства скинии, / крестообразными чинми прославляеми.

Священно ополчается / четырехчастный народ, / шествующий перед прообразовательной скинией свидетельства, / славясь крестообразным построением.

Чудно простираемь, / солнечныя лучи испущаше Крест, / и поведаша небеса / славу Бога нашего.

Чудесно распростертый Крест / испустил солнечные лучи, / и возвестили небеса / славу Бога нашего.

Песнь 5

Ирмос: О треблаженное Древо, / на немже распяся Христос, Царь и Господь, / Имже паде древом прельстивый, / тобою прельстився, / Богу пригвоздившуся Плотию, / подающему мир душам нашим.

Ирмос: О трижды блаженное Древо, / на котором был распят Христос, Царь и Господь, / чрез которое пал обольстивший древом, / сам уловленный Богом, / на тебе пригвожденном плотию, / дарующим мир душам нашим!

Тебе, приснопетое Древо, на немже простреся Христос, / Едем хранящее обращающееся оружие, Кресте, устыдеся: / страшный же Херувим уступи на тебе пригвожденному Христу, / подающему мир душам нашим.

Тебя, прославленное древо, / Крест, на котором простерт был Христос, / устрашился вращающийся меч, Эдем охранявший, / а грозный Херувим отступил / перед пригвожденным на тебе Христом, / подающим мир душам нашим.

Подземных силы противныя Креста страшатся / начертаема знамения на воздусе, / по немуже ходят Небесных и земнородных роди, / колена приклоняюще Христу, / подающему мир душам нашим.

Враждебные силы преисподней / трепещут знамения Креста, / начертываемого в воздухе, / в котором они витают; / а род небожителей и на земле рожденных / преклоняет колена пред Христом, / подающим мир душам нашим.

Зарями нетленными явлься Божественный Крест / омраченным языком, заблужденным в прелести, / Божественный свет облистав, / усвояет на нем пригвожденному Христу, / подающему мир душам нашим.

Божественный Крест, / в чистых лучах явившись / и светом божественным озарив / народы, омраченные обманчивым заблуждением, / усвояет их пригвожденному на нем Христу, / подающему мир душам нашим.

Песнь 6

Ирмос: Воднаго зверя во утробе / длани Иона крестовидно распростер, / спасительную Страсть проображаше яве. / Тем, тридневен изшед, / премирное Воскресение прописаше / Плотию пригвожденнаго Христа Бога / и тридневным Воскресением мир просвещшаго.

Ирмос: Во утробе морского зверя / Иона крестообразно руки распростер, / ясно прообразовав спасительное страдание; / выйдя же оттуда спустя три дня, / предначертал сверхъестественное воскресение / Христа Бога, пригвожденного плотию / и восстанием в третий день мир просветившего.

Старостию преклонився и недугом отягчен, исправися Иаков, руце пременив, / действие являя жизноноснаго Креста: / ибо ветхость законнаго сеновнаго писания новописа на сем Плотию пригвоздивыйся Бог / и душегубительный недуг лести отгна.

Согнутый старостью и болезнью удрученный / Иаков выпрямился, когда руки на сынах Иосифа переложил, / действие являя животворящего Креста; / ибо пригвожденный на нем плотию Бог / ветхость тени подобного писанного Закона обновил / и отогнал душепагубную болезнь заблуждения.

На юныя возложив длани Божественный Израиль, крестовидно главы являше, / яко старейшая слава, законослужители людие. / Темже, подмневся тако испрельститися, не измени жизноноснаго образа: / превзыдут бо людие Христовы Божии новоутвержденнии, / вопияху, Крестом ограждаеми.

Крестообразно положив руки на юных головах, / давал понять Божественный Израиль, / что почитаемый старшим – это народ, служащий под законом; / потому он, заподозренный, что в том ошибся, / не изменил живоносного знамения: / "Ведь преимущество получит", – возглашал он, – / "народ новоутвержденный Христа Бога, / ограждаемый Крестом

Тя Бога познавше славнии апостоли, / на Фаворе же, Христе, удивльшеся, колена преклониша.

В Тебе, Христе, познали Бога / на Фаворе славные Апостолы / и в изумлении преклонили колена.

Кондак, глас 4. Самогласен:

Вознесыйся на Крест волею, / тезоименитому Твоему новому жительству / щедроты Твоя даруй, Христе Боже, / возвесели нас силою Твоею, / победы дая нам на сопостаты, / пособие имущим Твое oружие мира, / непобедимую победу.

Вознесенный на Крест добровольно, / соименному Тебе новому народу / милости Твои даруй, Христе Боже; / возвесели силою Твоею верных людей Твоих, / подавая им победы над врагами, / – да имеют они помощь от Тебя, / оружие мира, непобедимый знак победы.

Икос

Иже до третияго Небесе восхищен бысть в рай / и глаголы слышав неизреченныя и Божественныя, / ихже не леть языки (человеческими) глаголати, / что Галатом пишет, яко рачителие Писаний прочтосте и познасте: / мне, глаголет, хвалитися да не будет, токмо во едином Кресте Господни, / на немже, страдав, уби страсти. / Того убо и мы известно держим, Крест Господень, хвалу вси: / есть бо нам спасительное сие Древо / oружие мира, непобедимая победа.

До третьего неба вознесенный в рай / и услышавший неизреченные и божественные слова, / которые невозможно пересказывать языками человеческими, – / что он Галатам пишет, / как прочли и узнали вы, любители Писаний? / "Чтобы я, говорит он, хвалился, – да не будет, / разве только одним Крестом Господним, / на котором пострадав, Он убил страсти". / Так и мы все будем твердо держать его, / Крест Господень, как похвалу; / ибо для нас это спасительное Древо – / оружие мира, непобедимый знак победы.

Песнь 7

Ирмос: Безумное веление мучителя злочестиваго / люди поколеба, / дышущее прещение и злохуление Богомерзкое; / обаче три отроки не устраши ярость зверская, / ни огнь снедаяй, / но противодышущу росоносному Духу, / со огнем суще, пояху: / Препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Ирмос: Безумное веление тирана нечестивого, / дышащее угрозою и хулою Богомерзкою, / в смятение народы привело; / однако трех отроков не устрашили / ни зверский гнев, ни огонь шумящий, / но, находясь в огне, / против которого веял росоносный ветер, они пели: / "Прехвальный Боже отцов и наш, благословен Ты!"

От древа вкусив, первый в человецех в тление вселися: / отвержением бо жизни безчестнейшим осудився, / всему роду телотленен некий яко вред недуга преподаде; / но, обретше, земнороднии, воззвание крестным Древом, зовем: / препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Первый из смертных, / вкусив от древа, впал в погибель, / ибо на безславнейшее лишение жизни осужденный, / он, как некую губительную для тела порчу, / всему роду своему передал болезнь; / но мы, на земле рожденные, обретя восстановление / через древо Креста, взываем: / "Прехвальный Боже отцов и наш, благословен Ты!"

Разруши повеление Божие преслушание, / и древо принесе смерть человеком, / еже неблаговременно причастно бывшее; / во утверждение же зело честнаго / оттуду жизни древо возбраняемо бе, / еже разбойнику злоумершу отверзе, благоразумно зовущу: / препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Ослушание нарушило Божие повеление / и дерево принесло людям смерть / чрез несвоевременное от него вкушение; / а потому древо драгоценной жизни / было для безопасности затворено; / но оно открылось злою смертию умершему разбойнику, / благоразумно взывавшему: / "Прехвальный отцов и наш Боже, благословен Ты!"

Жезла объемлет край Иосифова, / будущая зря, Израиль, / Царствия державное, / яко возымуществит преславный Крест, проявляя: / сей бо царей победоносная похвала и свет верою зовущим: / препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Созерцающий будущее Израиль / обнимает верх жезла Иосифа, / предвещая, что преславный Крест / возымеет царственную силу; / ибо он – победная хвала царей / и свет для взывающих с верою: / "Прехвальный отцов и наш Боже, благословен Ты!"

Песнь 8

Ирмос: Благословите, отроцы, / Троицы равночисленнии, / Содетеля Отца Бога, / пойте снизшедшее Слово, / и огнь в росу претворшее, / и превозносите всем жизнь подавающаго / Духа Всесвятаго во веки.

Ирмос: Благословляйте, отроки, / Троице равночисленные, / Бога Отца Создателя, / воспевайте Слово, сошедшее / и огонь в росу претворившее, / и превозносите всем жизнь подающего / Духа всесвятого, вовеки!

Воздвизаему Древу, / окроплену Кровию воплощшагося Слова Бога, / пойте, Небесныя Силы; / земных воззвание празднующе, людие, / поклонитеся Христову Кресту, / имже миру востание во веки.

При воздвижении Древа, / окропленного кровью воплотившегося Слова Божия, / пойте, Небесные Силы, / восстановление смертных празднуя; / люди, поклоняйтесь Христову Кресту, / чрез который воскресение мира навеки.

Земнороднии, дланьми, строителие благодати, / Крест, на немже стояше Христос Бог, возносите священнолепно / и копие, Божия Слова Тело прободшее, / да видят языцы вси спасение Божие, / славяще Его во веки.

Земные управители благодати, / воздвигайте руками, как прилично святыне, / Крест, на котором стоял Христос Бог, / и копье, тело Бога Слова пронзившее; / да увидят все народы спасение Божие, / прославляя Его вовеки.

Божественным судом предызбраннии, веселитеся, / христианстии вернии царие, / хвалитеся победоносным оружием, / приемше от Бога Крест честный: / в сем бо колена браней, дерзости ищуще, / разсыпаются во веки.

Веселитесь, избранные волей Божественной / верные цари христианские: / получив от Бога священный Крест, / хвалитесь этим победоносным оружием: / ибо им племена, дерзко ищущие войн, / рассеиваются навеки.

На 9-й песни, Честнейшую: не поем, но поем припевы праздника. Диакон, аще ли несть, иерей пред Царскими вратами или пред престолом возглашает: Величай душе моя пречестный Крест Господень.

Лик ирмос 1-го канона: Таин еси Богородице рай: И другий лик, припев и ирмос. И к прочим 6 стихам тойже припев поем.

Песнь 9

Ирмос: Таин еси, Богородице, рай, / невозделанно возрастивший Христа, / Имже крестное живоносное на земли насадися Древо. / Тем, ныне возносиму, / покланяющеся Ему, Тя величаем.

Ирмос: Ты, Богородица, – таинственный рай, / невозделанно произрастивший Христа, / Которым на земле насаждено / Креста живоносное древо; / потому ныне, при воздвижении его, / поклоняясь ему, мы Тебя величаем.

Да возрадуются древа дубравная вся, освятившуся естеству их, / от Негоже изначала насадишася, / Христу распростершуся на Древе; / тем, ныне возносиму, / покланяющеся Ему, Тя величаем.

Да возрадуются все деревья дубрав; / ибо освятилось естество их / Тем, Кто насадил их в начале – Христом, / распростертым на Древе; / потому ныне, при воздвижении его, / мы поклоняемся ему и величаем.

Священный воста рог / и глава всем Богомудрым, Крест, / имже грешных мысленно стираются рози вси; / тем, ныне возносиму, покланяющеся ему, Тя величаем.

Поднялся для Богомудрых / рог священный Главы всего / – Крест, о который сокрушаются / все роги невещественных грешников; / потому ныне, при воздвижении его, / мы поклоняемся ему и величаем.

Другий припев: Величай, душе моя, / животворящаго Креста Господня воздвижение.

И ирмос: Снедию древа:

И другий лик подобне, припев и ирмос. Тропари же 6 с сим же припевом.

Ин:

Ирмос: Снедию древа роду прибывшая смерть / Крестом упразднися днесь, / ибо праматерняя всеродная клятва разрушися / прозябением Чистыя Богоматере, / Юже вся Силы Небесныя величают.

Ирмос: Смерть, постигшая род наш через вкушение от древа, / в сей день упразднена Крестом; / ибо всеобщее проклятие за вину праматери / разрушено Отраслью чистой Богоматери,

Горести убийственныя, яже от древа, не оставив, Господи, / Крестом бо сию совершенно истребил еси. / Сего ради и древом услади иногда горесть вод Мерры: / прообразующее Креста действо, / еже вся Силы Небесныя величают.

Не допустив убийственной горечи от древа, Господи, / Ты совершенно истребил её Крестом; / потому некогда дерево / горечь вод Мерры и прекратило, / предызображая действие Креста, / которое все силы небесные величают.

Непрестанно гружаемыя мраком праотца, Господи, / Крестом возвысил еси днесь, / яко бо лестию весьма неудержанно естество преднизведеся, / всеродне ны паки исправи свет Креста Твоего, / егоже, вернии, величаем.

Непрестанно погружавшихся во мраке праотца / Ты, Господи, возвысил в сей день Крестом: / ибо как прежде наше естество / крайне неудержимо низверглось заблуждением, / так вновь всецело исправил нас свет Креста Твоего, / который мы, верные, величаем.

Да образ покажеши миру покланяемый, Господи, Креста, / во всех яко преславный, на небесех изобразил еси, / светом безмерным озарен, / царю всеоружие непобедимое. / Тем Тя вся Силы Небесныя величают.

Чтобы миру показать поклоняемый образ Креста / во всей его славе, Господи, / Ты изобразил его на небе / в безмерном свете блистающим, / для царя непобедимым всеоружием, / которое все Силы Небесные величают.

Катавасия:

Таин еси, Богородице, рай, / невозделанно возрастивший Христа, / Имже крестное живоносное на земли насадися Древо. / Тем, ныне возносиму, / покланяющеся Ему, Тя величаем.

Ты, Богородица, – таинственный рай, / невозделанно произрастивший Христа, / Которым на земле насаждено / Креста живоносное древо; / потому ныне, при воздвижении его, / поклоняясь ему, мы Тебя величаем.

Другий: Снедию древа: С припевы. И поклон.

Светилен. Подобен: Учеником:

Крест, хранитель всея вселенныя, / Крест красота Церкве, / Крест царей держава, / Крест верных утверждение, / Крест Ангелов слава и демонов язва.

Крест – хранитель всей вселенной, / Крест – красота Церкви, / Крест – царей могущество, / Крест – верных утверждение; / Крест – Ангелов слава / и демонов поражение.

Слава, и ныне:
Подобен: Жены, услышите:

Крест воздвизается днесь, и мир освящается: / Иже бо со Отцем седяй и Духом Святым на сем руце распростре, / мир весь привлече к Твоему, Христе, познанию; / иже убо на Тя надеющияся / божественныя сподоби славы.

Крест сегодня воздвигается / и мир освящается; / ибо Ты, Христе, сидящий со Отцом и Духом Святым, / на нем простерши руки, / весь мир привлек к познанию Тебя. / Удостой же на Тебя надеющихся / божественной славы.

На Хвалитех: поставим стихи 4, глас 8. Самоподобен:

О, преславнаго чудесе, / живоносный сад, / Крест пресвятый / на высоту возносимь является днесь. / Славословят вси концы земнии, / устрашаются демонския полки. / О, каковый дар земным даровася! / Имже, Христе, спаси души наша, / яко Eдин Благоутробен. (2)

О дивное чудо! / Живоносное насаждение, Крест всесвятой, / является в сей день поднимаемым в высоту. / Славословят все концы земли, / устрашаются все демоны. / О, какой дар преподан смертным! / Им спаси, Христе, души наши, / как Единый милосердный! (2)

О, преславнаго чудесе, / яко грозд, исполнен живота, / понесый Вышняго, / от земли воздвизаемь Крест видится днесь, / имже вси к Богу привлекохомся, / и пожерта бысть до конца смерть. / О, Древо пречестное, / имже восприяхом во Eдеме безсмертную пищу, / Христа славяще!

О дивное чудо! / Как полную жизни виноградную гроздь / Всевышнего на себе поднявший, / в сей день виден Крест, воздвигаемый от земли, / которым все мы к Богу привлечены / и до конца поглощена смерть. / О Древо непорочное, / благодаря которому мы наслаждаемся / той, что в Эдеме пищею бессмертия, / славя Христа!

О, преславнаго чудесе, / широта Креста и долгота / Небеси равна eсть, / яко Божественною благодатию освящает всячeская. / О сем языцы варварстии побеждаются, / о сем скиптры царей утверждаются. / О, Божественныя лествицы, / eюже восходим на Небеса, / возносяще в песнех Христа Господа.

О дивное чудо! / Ширина и длина Креста равны небесам, / ибо Божественною благодатию он освящает все. / Им варварские народы побеждаются, / им скипетры царей укрепляются. / О Божественная лестница, / которою мы восходим на небеса, / превознося в песнях Христа Господа!

Слава, и ныне, глас 6:

Днесь происходит Крест Господень, / и вернии приемлют того желанием, / и вземлют исцелeния души же и тела / и всякия болезни. / Сего целуим радостию и страхом: / страхом, греха ради, яко недостойни суще; / радостию же, спасения ради, / eже подает миру на том пригвоздивыйся Христос Бог, / имеяй велию милость.

В сей день совершает исхождение Крест Господень, / и верные принимают его с любовию, / и получают исцеление / души, и тела, и всякого недуга. / Его будем приветствовать с радостью и страхом: / со страхом – из-за греха, как недостойные; / с радостью же – ради спасения, которое миру подает / на нем пригвожденный Христос Господь, / имеющий великую милость.

И славословие великое тихо и согласно поют.

А о крестном воздвижении и о поклонении, якоже устав повелевает:

В это время совершается каждение св. Престола, на котором возложен св. Крест. В конце славословия настоятель, сделав перед престолом три земных поклона, совершает вынос св. Креста северными вратами. Дойдя же до Царских врат, по окончании славословия он возглашает: Премудрость! Станем благоговейно! И идет в центр храма к приготовленному столу, на который возлагается блюдо со св. Крестом, после чего совершается его троекратное каждение. Хор в это время поет тропарь Спаси, Господи, людей Твоих: трижды.

Далее, если совершается чин Воздвижения Креста, настоятель берет св. Крест с благовонными васильками (веточками базилика), и становится, обратившись лицом к востоку, диакон же возглашает:

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши, и помилуй; рцем вси:

Хор начинает петь первую сотню

Господи, помилуй

Настоятель же в начале осеняет Крестом трижды, и затем, во время пения первой половины сотни склоняется с Крестом к земле, не достигая до нее только пяди, а во время второй половины сотни поднимается, воздвигая св. Крест, в конце же пения также осеняет Крестом трижды.

Таким же порядком совершается воздвижение еще четырежды, на четыре стороны света.

На запад:

Ещё молимся о святейшем патриарсе нашем (имя), и о преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) нашем (имя), и о всём во Христе братстве нашем, о здравии и спасении; рцем вси:

На юг:

Ещё молимся о Богохранимей стране нашей Российской, о всем народе и воинствах ея, да тихо и безмятежно поживем во всяком благочестии и чистоте; рцем вси:

На север:

Ещё молимся о всякой душе христианстей, скорбящей и озлобленней, здравия, спасения и отпущения грехов требующей; рцем вси:

На восток:

Ещё молимся о всех служащих и служивших во святой обители сей (или: в этом всесвященном храме) отцех и братьях наших, о здравии, и спасении, и отпущении грехов их; рцем вси:

После окочания пятой сотни поем

кондак Кресту: Слава, и ныне: Вознесенный на Крест добровольно:]

И затем поем на глас 6 тропарь с тремя земными поклонами:

Кресту Твоему поклоняемся, Владыка, / и святое воскресение Твое славим.

Обычно тропарь трижды поют попеременно настоятель с клириками и хор.

Егда же целуем честный Крест, поем стихиры самогласны честнаго Креста, глас 2:

Приидите, вернии, / животворящему Древу поклонимся, / на немже Христос, Царь славы, волею руце распростер, / вознесе нас на первое блаженство, / яже прежде враг сластию украд, / изгнаны от Бога сотвори. / Приидите, вернии, Древу поклонимся, / имже сподобихомся невидимых враг сокрушити главы. / Приидите, вся oтечeствия языков, / Крест Господень песньми почтим. / Радуйся, Кресте, падшаго Адама совершенное избавление! / О тебе бо вернейшии царие наши хвалятся, / яко твоею силою исмаильтeския люди державно покаряюще. / Тя ныне со страхом христиане целующе, / на тебе пригвоздившагося Бога славим, глаголюще: / Господи, на том пригвоздивыйся, помилуй нас, / яко Благ и Человеколюбец.

Придите, верные, / животворящему Древу поклонимся, / на котором Христос, Царь славы, / добровольно руки распростер / и возвысил к прежнему блаженству / нас, которых враг, услаждением ограбив, / соделал изгнанными от Бога. / Придите, верные, поклонимся Древу, / благодаря которому мы удостоились / сокрушать головы невидимых врагов. / Придите, все племена народов, / Крест Господень песнопениями почтим. / Радуйся Крест, падшего Адама совершенное искупление! / Тобою вернейшие цари наши хвалятся, / ибо они твоею силою / народ измаильтян могущественно покоряют. / Ныне тебя со страхом целуя, / мы, христиане, славим / пригвожденного на тебе Бога, возглашая: / "Распятый на нем, Господи, помилуй нас, / как благой и Человеколюбец!"

Глас 5:

Приидите, людие, / преславное чудо видяще, Креста силе поклонимся: / яко древо в раи смерть прозябе, / сие же жизнь процвете, / безгрешнаго имущее пригвожденна Господа, / от Негоже, вси языцы, нетление вземлюще, зовем: / Иже Крестом смерть упразднивый / и нас свободивый, слава Тебе.

Придите люди, / необычайное чудо созерцая, / преклонимся пред силою Креста; / ибо дерево в раю произрастило смерть, / а это жизнью расцвело, / имея Господа безгрешного пригвожденным на себе. / Собирая с него плоды нетления, / мы, все народы, восклицаем: / "Крестом упразднивший смерть / и нас освободивший, слава Тебе!"

Глас пророк Твоих, Исаии и Давида, / исполнися, Боже, глаголющий: / приидут вси языцы, Господи, / и поклонятся пред Тобою. / Се бо людие, иже Твоея, Блаже, благодати наполнишася, / во дворех Твоих Иерусалима. / Крест претерпевый за ны / и Воскресением Твоим животворяй, / сохрани и спаси ны.

Исполнился глас пророков Твоих, Боже, / Исаии и Давида, возвещающий: / "Придут все народы, Господи, / и поклонятся пред Тобою". / Ибо вот, народ, благодати Твоей исполненный, / в Твоих, Благой, дворах Иерусалимских. / Крест претерпевший за нас / и Оживотворяющий нас воскресением Твоим, / сохрани и спаси нас!

Глас 6:

Четвероконечный мир / днесь освящается, / четверочастному воздвизаему Твоему Кресту, Христе Боже наш, / и рог верных христиан совозносится; / тем врагов сокрушаем роги. / Велий еси, Господи, / и дивен в делех Твоих, / слава Тебе.

Четырехконечный мир в сей день освящается / при воздвижении четырехчастного Креста Твоего, Христе Боже наш, / и вместе с тем возвышается рог верных царей наших, / им сокрушающих роги врагов. / Велик Ты, Господи, / и дивен в делах Своих. Слава Тебе!

Пророков гласи / Древо святое предвозвестиша, / имже древния свободися клятвы смертныя Адам, / тварь же, днесь возносиму тому, совозвышает глас, / от Бога просящи богатыя милости; / но, Единый в благоутробии безмерный, Владыко, / очищение буди нам / и спаси души наша.

Голоса пророков предвозвестили святое Древо, / которым Адам освободился / от древнего проклятия на смерть; / творение же в сей день при его воздвижении / также возвышает глас, / прося у Бога богатой милости. / Но, единственный неизмеримый в милосер-дии Владыка, / стань умилостивлением за нас / и спаси души наши!

Глас 8:

Глас пророка Твоего Моисея, Боже, / исполнися, глаголяй: / узрите Живот ваш, висящь пред очесы вашими. / Днесь Крест воздвизается, / и мир от лести свобождается, / днесь Христово Воскресение обновляется, / и концы земли радуются, / в кимвалех давидски песнь Тебе приносяще и глаголюще: / соделал еси спасение посреде земли, Боже, / Крест и Воскресение, / ихже ради нас спасл еси, Блаже и Человеколюбче, / Всесильне Господи, слава Тебе.

Исполнился глас пророка Твоего, Боже, Моисея, возвещающий: / "Увидите Жизнь вашу, висящую пред очами вашими". / В сей день Крест воздвигается – / и мир освобожден от заблуждения; / в сей день Христово Воскресение обновляется / и концы земли радуются, / принося Тебе песнопение на кимвалах, по Давиду, и возглашая: / "Ты соделал спасение среди земли, Боже – / Крест и Воскресение, / которыми спас нас, Благой и Человеколюбец. / Всесильный Господи, слава Тебе!"

Днесь Владыка твари / и Господь славы / на Кресте пригвождается / и в ребра прободается, / желчи и оцта вкушает Сладость церковная, / венцем от терния облагается покрываяй небо облаки, / одеждею облачится поругания и заушается бренною рукою, / рукою создавый человека, / по плещема биен бывает, / одеваяй небо облаки, / заплевания и раны приемлет, / поношения и заушения, / и вся терпит мене ради, осужденнаго, / Избавитель мой и Бог, / да спасет мир от прелести, / яко Благоутробен.

В сей день Владыка творения и Господь славы / ко Кресту пригвождается / и в ребра пронзается; / желчи и уксуса вкушает Услада Церкви; / венец из терний возлагается / на Покрывающего небо облаками; / в одежду посмеяния облекают / и бьют по лицу созданной из земли рукою / Создавшего Своей рукою человека; / по спине бичуют / Одевающего небо облаками; / принимает оплевания и раны, / оскорбления и удары / и все терпит ради меня, осужденного, / Искупитель мой и Бог, / да спасет мир от заблуждения, как Милосердный.

Слава, и ныне, глас тойже:

Неприкосновенный Существом / прикосновен мне бывает / и страждет Страсти, / свобождаяй мя от страстей, / свет подаваяй слепым / от беззаконных устен оплевается / и дает плещи за пленeнныя на раны. / Сего Чистая Дева и Мати на Кресте зрящи, / болезненно вещаше: / увы Мне, Чадо Мое, / что сие сотворил eси? / Красный добротою паче всех человек / бездыханный, беззрачный являешися, / не имея вида, ниже доброты, увы Мне, Мой Свете, / не могу спяща зрети Тя, / утробою уязвляюся, / и лютое oружие сердце Мое проходит; / воспеваю Твоя страсти, / покланяюся благоутробию Твоему, / Долготерпеливе Господи, слава Тебе.

В сей день Неприступный по существу / доступным мне становится / и терпит страдания / Освобождающий меня от страстей; / подающий свет слепым / оплевывается беззаконными устами / и за пленников подставляет спину ранам. / Его видя на Кресте, / чистая Дева и Матерь мучительно вещала: / "Увы Мне, Дитя Мое, что Ты это сделал? / Цветущий красотою более всех людей, / бездыханным, невзрачным являешься, / не имеющим ни вида, ни красоты. / Увы Мне, Свет Мой, / не могу спящим видеть Тебя, / терзаюсь внутренно и страшный меч сквозь сердце Мое проходит. / Воспеваю страдания Твои, / поклоняюсь милосердию Твоему; / долготерпеливый Господи, слава Тебе!"

Таже ектении, и прочее обычное. И бывает совершенный отпуст:

Христос, истинный Бог наш, молитвами пречистыя Своея Матере, силою честнаго и животворящаго Креста, святых славных и всехвальных Апостол, святых праведных Богоотец Иоакима и Анны, и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.

Христос, истинный Бог наш, по молитвам пречистой Своей Матери, силою священного и животворящего Креста, святых славных и всехвальных Апостолов, святых и праведных Богоотцов Иоакима и Анны и всех святых помилует и спасет нас, как благой и Человеколюбец.

© «Пасха.ru». При полном или частичном использовании материалов ссылка на «Пасха.ru» обязательна.

Яндекс.Метрика